Podologische voetbehandeling

Algemene voetbehandeling

Medische behandeling van huid- en nagelaandoeningen met al dan niet de aanwezigheid van systematische aandoeningen. Hieronder verstaat men: het verwijderen van eelt en likdoorns, het verzorgen van de nagels, de behandeling van ingegroeide nagels... Er wordt ook steeds gekeken naar eventueel onderliggende oorzaken die invloed kan hebben om het onstaan van deze problemen.

Orthoplastie (silicone orthese/teenstukje)

Techniek om de stand van tenen te corrigeren of te ondersteunen met behulp van een op maat gemaakte silicone-orthese. Via dit hulpstukje kunnen eksterogen wegblijven, maar bijvoorbeeld ook klachten bij hallux valgus, klauwtenen, hamertenen verminderen.

Vilttherapie

Deze techniek wordt toegepast bij wonden die ontstaan zijn door druk en wrijvingskrachten. De wonden bevinden zich vooral aan de voeten, bijvoorbeeld bij patiënten met diabetes, neuropathie (aandoening van de zenuwuiteinden) of arteriële insufficiëntie (onvoldoende doorbloeding van de aderen). Vilttherapie kan de druk verminderen en de klachten verlichten.

Orthonyxie (nagelbeugel)

Vaak ontstaan pijnklachten als gevolg van te kleine/smalle schoenen, door de  nagels te kort/rond te knippen of door een trauma (blauwe nagel). Juist dan is de kans op het ingroeien van de nagels zeer groot.

​

Een nagelbeugel wordt toegepast zodra iemand last heeft van een ingegroeide teennagel, een kromme (hyperconvexe) nagel of ook juist preventief tegen het (her)ingroeien van de nagels. De beugel zorgt voor een correctie van de afwijkende nagelvorm en voorkomt druk van de nagel op de nagelwal.